ndb2010 ndb2010
1400
BLOG

WYBÓR KIERUNKU LĄDOWANIA I SŁOŃCE W SMOLEŃSKU

ndb2010 ndb2010 Polityka Obserwuj notkę 35

WYBÓR KIERUNKU LĄDOWANIA I SŁOŃCE W SMOLEŃSKU.

O godzinie 08.20 a więc 3 minuty przed wejściem w rosyjską przestrzeń powietrzną i nawiązania łączności z moskiewską kontrolą obszaru lotu oraz kontrolą podejścia lotniska w Smoleńsku padło następujące zdanie:
 
08:20:07,7-08:20:12,2     II pilot               Tu jakby było 259 (kierunek wschodni), byłoby nawet lepiej, bo by było nie pod słońce.
 
08:20:12,9-08:20:14,3    Anonim             Mhm ….
 
Ze zdania wypowiadanego przez drugiego pilota widać wyraznie, że załoga Tu-154m miała wybór kierunku lądowania a decyzja jeszcze nie zapadła. Aby pokazać jak przebiega decyzja wyboru kierunka lądowania chciałbym zaprosić do obejrzenia filmu, który obrazuje ostatnie minuty lotu 5055 „Kościuszko”.
 
Na wstępie chciałbym złożyć wyrazy wspólczucia i pocieszanie wszystkim, których bliscy zginęli w prezentowanym fragmencie lotu 5055 „Kościuszko”. Niech pokój zagości w każdej osobie, której ta katastrofa dotyczyła.
 
——————————————————————————
 
Kierunek Lądowania.
 
 
Rekonstrukcja katastrofy samolotu IŁ-62M SP-LPG, lot 5055 „Kościuszko” w Lesie Kabackim w dniu 9.05.1987 na podstawie oryginalnych zapisów z czarnych skrzynek samolotu.
 
 
 
Zapis ze słuchu fragmentu od 04min.35sek. do 05min 35sek.
 
Na początku jest propozycja wyboru pasa, który umożliwia najszybsze lądowanie tzw. lądowanie z trasy kierunku przylotu samolotu. Dalej jest wyjaśnienia komentatora dotyczące 3 dostępnych pasów lądowania na Okeciu.
 
Komentator: „…”15″ to kurs magnetyczny pasa wynoszący 150 st. Każdy pas startowy umożliwia wykonywanie operacji w dwóch kierunkach. Przeciwległy do progu 15 jest „33: czyli 330 st.
 
Pilot: Jaka jest siła wiatru i kierunek?
Kontrola lotu: 320 st i 22 km/h (6m/s)
Pilot: Wolę na 33
 
Komentator: „Kosciuszko leci z pólnocnego-zachodu, najprościej byłoby więc lądowac prosto z trasy na pasie „11″ lub „15″ ale wtedy samolot siadał by z wiatrem wiejącym wogon a to oznacza, że mógłby utracić siłę nośną i runąc przed pasem…”  (sprostowanie: który znacznie utrudnia lądowanie)
                                                      
********
 
 
Jak pokazuje link powyżej 10.04.2010 w czasie lądowania samolotu Tu-154m wiatr był południowo-wschodni z siłą do 10.8 km/h. Samolot leciał z zachodu i sprawą naturalną byłoby wybranie kierunku zachodniego jako kierunku lądowania gdyż:
  • Samolot lądowałby prosto z trasy czyli kierunku z którego nadlatywał.
  • Tu-154m lądowałby pod wiatr co zwiększyłoby znacznie szanse na szybkie podniesnie samolotu w razie kłopotów.
  • Po stronie zachodniej nie było niebezpiecznych wzniesień, jarów, przeszkód terenowych (wysokich drzew, budynków)
  • Przed samym progiem pasa startowego był otwarty teren, który mógłby w razie problemów umożliwić lądowanie na polu.
Zdjęcie podejścia do lądowania od strony zachodniej wygląda następująco.
 
 
 
Z jakiegoś powodu wbrew logice i zasadą zapewnienia optymalnego bezpieczeństwa dla lądującego samolotu Tu-154m lądował od wschodu, czyli:
  • Po przeciwnej stronie kierunku z którego nadleciał
  • Lądował z wiatrem wiejącym w ogon o prędkości ok. 1o.8 km/h. Brakowało tzw.poduszki powietrznej, które mogła zwiększyć szansę na uratowanie samolotu.
  • Lądował od bardzo niebezpiecznej strony z bardzo niebezpiecznymi wzniesieniami terenu oraz licznymi drzewami i budynkami.
  • W razie problemów przed progiem pasa z uwagi na liczne budynki i drzewa nie było możliwości na bezpieczne wylądowanie.
Strona wschodnia podejścia do lądowania na lotnisku w Smoleńsku.
 
 
 
Tak więc mając następujący komunikat z godz. 08.20:
 
08:20:07,7-08:20:12,2     II pilot       Tu jakby było 259 (kierunek wschodni), byłoby nawet lepiej, bo by było nie pod słońce.
 
Spodziewamy się, że zgodnie z zasadą i logiką w dalszych minutach przeczytamy o dyskusji na temat kierunku lądowania pomiędzy załogą Tu-154m a kontrolerami lotu w Smoleńsku.
 
Oczekujemy danych na temat kierunku i siły wiatru dzięki którym załoga Tu-154m będzie mogła podjąć decyzję o wyborze kierunku lądowania, który zapewniałby maksymalny zakres bezpieczeństwa.
 
Spodziewamy się również, że przeczytamy o procesie decyzyjnym załogi Tu-145m, który został znakomicie przedstawiony na fimie z lotu "5055 - Kościuszko”.
 
Z przykrością stwierdzam, że żadne z naszych oczekiwań nie zostało spełnione.
 
Jedyny komunikat o kierunku i sile(prędkości) wiatru został podany o godz. 08.39.40 a więc 1,5 minuty przed katastrofą, gdy załoga Tu-154m była już od prawie minuty na ścieżce wschodniego kierunku lądowania.
 
08:39:37,3-08:39:38,5       Kontroler                          Pas wolny
08:39:39,2-08:39:40,8       Anonim                            (niezrozumiale)
08:39:40,8-08:39:43,8       Kontroler-Smoleńsk     Lądowanie dodatkowo 120-3 metry
 
Nie jesteśmy w stanie też odnaleść żadnych informacji na temat procesu decyzyjnego załogi i jej wyboru kierunku lądowania.
 
Na koniec poza pytaniami powyżej dotyczącymi wyboru i uzasadnienia kierunku lądowania można zapytać się też komisji MAK, kto w dniu 10.04.2010 roku przed godziną 08:20 czasu warszawskiego (20 minut przed katastrofą) powiedział załodze Tu-154m o słońcu w Smoleńsku skoro się go obawiała.
ndb2010
O mnie ndb2010

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka